Hyvä radioharrastajakunta. Käännyn teidän puoleenne, koska en enää tiedä keneltä kysyä neuvoa. Omistan vanhan, 80-luvun Blaupunkt Amsterdam 18 autoradion. Haluan rakentaa siihen aux syöttölinjan, mutta en tiedä miten. Ymmärrän että foorumi käsittää lähinnä radiovastaanottimia ja -puhelimia, mutta uskon jonkun osaavan soveltaa tietojaan ja taitojaan minun pulmaani. Mallissa ei ole kuin radiotoiminto, joten vanha cd-vaihtaja kikkakaan ei toimi. Mihin signaali tulisi injektoida, tarvitaanko väliin joitain komponentteja vai onko koko homma ylipäätään mahdollinen?
Hyvä radioharrastajakunta. Käännyn teidän puoleenne, koska en enää tiedä keneltä kysyä neuvoa. Omistan vanhan, 80-luvun Blaupunkt Amsterdam 18 autoradion. Haluan rakentaa siihen aux syöttölinjan, mutta en tiedä miten. Ymmärrän että foorumi käsittää lähinnä radiovastaanottimia ja -puhelimia, mutta uskon jonkun osaavan soveltaa tietojaan ja taitojaan minun pulmaani. Mallissa ei ole kuin radiotoiminto, joten vanha cd-vaihtaja kikkakaan ei toimi. Mihin signaali tulisi injektoida, tarvitaanko väliin joitain komponentteja vai onko koko homma ylipäätään mahdollinen?
Kiitos jo etukäteen.
-lenard
Siihen täytyy tehdä kytkin radio ja vahvistinesiasteen väliin jolla vaihdetaan radio ja aux sisäänmeno. Näin itse sen ajattelisin.
Yksi vaihtoehto olisi tässä: http://www.e-ville.com/fi/10-fm-transmi ... mella.html
Omassa vastaavassa härpättimessäni äänenlaatu ei ole kyllä häävi, kaiketi surkean D/A muuntimen takia, mutta eipä hintakaan päätä huimaa...
Putket ovat laitteen sydän.
Keskiaaltoja kuunnellaan, ulalla käväistään...
FM on kohinaa varten, AM radiomiehiä varten...
Kiitän kaikkia tähän mennessä vastanneita. Olen tietoinen FM-lähettimistä, ja sellaisella olenkin tähän mennessä pärjännyt, mutta laatu ei ole päätä huimaava, kuten itse sanoit. Aloitusviestissäni mainitsinkin tuon DIN liittimen, eli kytkennän cd-vaihtajalle. Sitä tässä ei ole, ja siksi kysynkin apua teiltä. Googlekaan ei tässä tilanteessa osaa auttaa. Kyse on siis radion auki purkamisesta ja juottohommista.
No sitten volyymipotikan keskinastaan (stereotoosassa tietty 2kpl samalla akselilla) kytketään tuleva linjatason signaalin keskikarva ja maa tietenkin radion runkoon , jolloin radion oma volyymisäätö on käytettävissä.
Myös kytkin, josta valitaan ulkoinen tulo/radion oma ääni, on tarpeen asentaa, kuten jo edellä mainittiinkin.
Putket ovat laitteen sydän.
Keskiaaltoja kuunnellaan, ulalla käväistään...
FM on kohinaa varten, AM radiomiehiä varten...
Eli liitännän rakentaminen on mahdollinen kyseiseen vekottimeen? Itselläni pysyy kyllä kolvi kädessä, mutta sanaston ja ymmärryksen suhteen voi olla vaikeuksia, kun en tämmöisiä kuitenkaan harrasta... Mietin, että yhdestä etupaneelin napeista voisi tehdä kytkimen liitännän ja radion välille. Tuossa kun on fm, vissiin am ja jokin kolmas mysteeri taajuus.
lenard kirjoitti:Eli liitännän rakentaminen on mahdollinen kyseiseen vekottimeen? Itselläni pysyy kyllä kolvi kädessä, mutta sanaston ja ymmärryksen suhteen voi olla vaikeuksia, kun en tämmöisiä kuitenkaan harrasta... Mietin, että yhdestä etupaneelin napeista voisi tehdä kytkimen liitännän ja radion välille. Tuossa kun on fm, vissiin am ja jokin kolmas mysteeri taajuus.
amää ne molemmat, keskipitkät ja pitkätaallot. Onko tuossa pitkä 3asentokytkin kyseessä, helpoin olisi lisätä ylimääräinen kytkin hoitamaan tuon, tokikin se vaikuttaa radion ulkonäköön
MR-P, OH6V, OH6PV, OH6GZT, Dj GZT. Ham+11m+68+BC.
Ajatuksia, mietteitä ja projekteja radioharrastukseen liittyen: Peten Radioblogi
Loppupelissä aika pikkujuttu, tuo meikäläisen kertoma kikka, syötetään audio volume potikan liukuun, o pelannu aina, tehdään vain väliin vaihtokytkin joka piilotellaa kojelaudan alle.
Samalla lisätään radion taakse RCA tai vastaavat liittimet.
Katainen? mies kysyi ja nyökkäsin koska niin sanoo flipperi.
Tai sitten etsii netistä tai jostain fm-lähettimen, joka kytketään autoradion antennijohdon väliin jossa on linjatulo äänelle. Semmosen olen nähnyt joskus paikallisella kirpputorilla..
Olen myös harkinnut antennijohtoon tulevaa FM injektoria, mutta niitä oli hankala löytää.
Mitenkäs tuon liitännän toteutus käytännössä tapahtuisi? Olisikos mahdollista saada vaihe vaiheelta ohjeet for dummies?
Sitten vielä yksi kysymys aihetta sivuten. Onko mahdollista nostaa radion ulossyöttötehoa esim. vaihtamalla komponentteja?
Tiedän että kuulostan todelliselta amatööriltä, mutta hei, sellainen minä olenkin...
Mitenhän olisi joku merkkivalmistajan FM lähetin, noi muutaman euron humpuukithan ovat tunnetusti ihan mitä sattuu mutta jos vaikka joku tällainen?
Mulla oli joskus TomTom navigaattori jossa oli FM lähetin mp3 soittamista varten ja oli sen äänenlaatu ihan eri planeetalta kuin noiden tupakansytkärihumpuukien, joten kyllä tollakin menetelmällä on mahdollista onnistua - jos ei nyt ihan kirkkainta hifitoistoa haeta.
Se modifiointi tapahtuu selvittämällä ensin volumepotikalta, mitkä on vahvistimelle lähtevät karvat ja potikalle tulevat karvat.
Yleensä liuku on vahvistimelle lähtevä.
Tämän jälkeen katkastaan potikalle tulevat audio foliot/johdot ja lisätään siihen kaksi napainen vaihtokytkin.
Tämän kytkimen toiseen puoleen juotetaan alkuperäiset piuhat, eli mitkä katkaistiin.
Kytkimen vastakkaiseen asentoon juotetaan noin 10KOhm vastukset, yksi per kanava.
Siitä jatketaan vaan sitten sopivalla johdolla sopivalle liittimelle.
Tämän jälkeen testataan toiminta, suojataan osat ja kootaan radio.
Loppu tuloksena on alkuperäisen näköinen, mutta vaikka erillisesltä soittimelta soittava radio.
Katainen? mies kysyi ja nyökkäsin koska niin sanoo flipperi.