Tee se itse antenniviritin HF:lle

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
Matti
Addikti

Re: Tee se itse antenniviritin HF:lle

Viesti Kirjoittaja Matti »

JESSE-FIN kirjoitti:T virittimen voi virittää väärin... L viritintä kuulemma ei voi väärin virittää.
Näin on, käytännössä T on viritetty parhaaseen hyötysuhteeseen, kun kapasitanssia on mahd. paljon ja induktanssia vähän... ei siis mitenkään vaikeaa.
L:ssä on aina paras viritys ja hyötysuhde samassa pisteessä.

L virittimessä tarvitaan suuremmat säätöalueet komponentteihin, ja sittenkään ei päästä yhtä laajaan viritys-alueeseen kuin T kytkennällä.
Lisäksi L tuneri on kytkettävä eri päin antenni linjaan riippuen siitä, onko viritettävä impedanssi haluttua suurempi vai pienempi.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
ea8cuu
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja ea8cuu »

Tossa kanssa yksi .

http://www.oh6mf.net/elrak/hf/tuneri01.gif

jos tommosen viittii tehdä , niin sillä voi viritellä erilaisia aneetteja

siis symmetrisiä , epäsymmetrisiä , ja lankaaneetteja

73 de oh6mf
73 de ea8cuu / oh6mf miembro de URE = (Union de Radioaficionados Espanoles)

Linux - Chromium
oh5nxo
Vakiokävijä

Viesti Kirjoittaja oh5nxo »

Mekaanisesti aika hankala järjestää, mutta L pitäisi voida keikauttaa nurinpäin. Siis kela ja konkka vaihtaa paikkaa, kuormasta riippuen. Vois ajatella muutamaa rasiaa, joissa on kiinteät komponentit
yhtä antennia ja yhtä bandia kohti. Tai yksi isompi laatikko, jonka etupaneelissa bnc-parit kuin puhelinkeskuksessa :)

Hankalan säätökelan voisi korvata säätökonkalla ja noin varttiaallon linjalla, mutta omat pulmansa siinäkin. Siis, vaikkapa, jos kuorma on sellainen, että tarvittaisiin säädettävää kelaa sarjassa, pannaan lisää kaapelia kunnes näkyvä kuorma muuttuu induktiiviseksi. Sitten käykin säätökonkka sarjassa.
Jos lisälinja on sopivasti valittu, muuta ei tarvitakaan. Sama mahdollisuus rinnankomponentin kanssa.
Lisäkaapelia tarvitaan huonoimmassa tilanteessa yli 1/8 aaltoa. Aika pitkä pätkä alabandeilla :)

Hmmm. Sehän vois olla melkein käytännöllinen. Säätökonkka maihin ja kiertokytkin jolla valitaan lisäkaapelin pituus pitenevin askelin. 50 ohminen lisäkaapeli vemputtaa näkyvää kuormaa vuoroin induktiivisena, vuoroin kapasitiivisena, niin aina löytyy asento, jossa rinnankonkka riittää ainakin lähelle. Tämmöinenhän se W7AJ:n (?) tuneri onkin, se on vaan manuaalisesti vaihdettavilla lapamadon pätkillä. Huonoimman tilanteen häviötkin on vain sitä luokkaa kuin mitä pitemmästä antennikaapelista tulisi.

Minkähänlainen pätkävalikoima pitäs laittaa, että sais maksimihyödyn minimimäärällä kytkinasentoja, vaikka sinne ala-HF:lle...
Juha
oh5nxo
Vakiokävijä

Viesti Kirjoittaja oh5nxo »

Muistin väärin, No-Tuner "tuner" oli W5DXP:n eikä KL7AJ:n.

http://www.w5dxp.com/notuner.htm
http://oz1db.dk/no_tuner/no_tuner_eng.html

Juha
JESSE-FIN
Vauhti päällä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JESSE-FIN »

Virittyykö päästä syötettävät antennit näillä normaaleilla kytkennöillä?
OH2BIX / Vinkuheinä / 56FIN93 / WWS#93
Maas DX-5000 V5 Wilson 1000 & Magnetic Loop Antenna 22-31 Mhz & ANT129 22-30 Mhz
Matti
Addikti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Päästäsyötettykin virittyy hienosti.
Kannattaa tosin huomata, että jos lanka on 1/2 tai 1 aallon tai sen kerrannaisen mittainen tarvitaan virittämiseen suuremmat komponenttien arvot kuin lähempänä 1/4 mittaa (tai kerrannaista).
Puolen ja täyden aallon langan päässä impedanssi on useita kilo-ohmeja, vartti on lähellä 50ohm. ja viritystä ei juuri tarvita.
Tässä syy miksi jotkut yrittävät mitoittaa random langan siten, ettei sen mitta osu 1/2 kohdalle millään tärkeällä bandilla.
Alle 1/4 pituisena impedanssi laskee reilusti alle 50ohm. ja taas tarvitaan isohkoja komponentteja hoitamaan viritystä kohdalleen.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
radioaktiivinen
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja radioaktiivinen »

Mikä tuneri tämä on?
Liitteet
1414233060232.jpg
oh2jin
Moottorisormi

Viesti Kirjoittaja oh2jin »

Kysymyksessä on epäsymmetrinen PI-tuneri, jossa siis pitkittäiselementti on väliotoilla varustettu kela ja poikitaiselementteinä säätökondensaattorit.
80 m
OH6HGW
Addikti

Viesti Kirjoittaja OH6HGW »

Villi veikkaus että kattaa 3-30MHz alueen, ainakin kelan ulosotoista päätellen. Tosi QRP-tehoille tai pelkkä RX koska kondensaattorit on noin pienet.
radioaktiivinen
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja radioaktiivinen »

Jep, vain kuuntelukäyttöön mulle sanottiin. Tuli tuohon Icomin rigiin "kaupanpäälle" kaikkea sälää.
JESSE-FIN
Vauhti päällä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JESSE-FIN »

Millekköhän taajuusalueelle tämä on? 50 MHz:llä löi yli 5W. Eli QRP käyttöön tämäkin. Kelan halkaisija on 12 mm.
Liitteet
Photo 25.10.2014 23.06.53.jpg
OH2BIX / Vinkuheinä / 56FIN93 / WWS#93
Maas DX-5000 V5 Wilson 1000 & Magnetic Loop Antenna 22-31 Mhz & ANT129 22-30 Mhz
Vastaa Viestiin