Pitkälanka antennin päätevastus?

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
JESSE-FIN
Vauhti päällä
Viesti:

Pitkälanka antennin päätevastus?

Viesti Kirjoittaja JESSE-FIN »

Minkä ohmista vastusta puolustusvoimat käyttää pitkälanka antennissaan? Ei ole ollut yleismittaria saatavilla kun pitkälangan kanssa on tullut leikittyä.
OH2BIX / Vinkuheinä / 56FIN93 / WWS#93
Maas DX-5000 V5 Wilson 1000 & Magnetic Loop Antenna 22-31 Mhz & ANT129 22-30 Mhz
Kajari
Addikti

Re: Pitkälanka antennin päätevastus?

Viesti Kirjoittaja Kajari »

En tiedä puolustusvoimien käyttämistä pitkälangoista, viimeaikoina niillä on ollut ajossa LK99. Joskus muinoin Riksun kasarmeilta ajoin itse kusoja 80:llä ihan normaalilla päästäsyötetyllä n. 20m pätkälangalla ja sovittimella. Tais siinä joku Racalikin olla.
oh2jin
Moottorisormi

Viesti Kirjoittaja oh2jin »

Viestimies-kirjassa mainitaan pitkälanka-antennin pituudeksi vähintään neljä aallonpituutta. Tällöin antenni on rittävän laajakaistainen kenttäradioille. Mikäli halutaan suuntaavuutta, ohjeistettiin laittamaan kaukopäähän päätevastus, jonka nimellisarvo on muistiinpanojeni mukaan 470...680 Ohm (suuremman olen merkinnyt paremmaksi?) ja tehonkesto vähintään 50 % lähettimen ulostulotehosta. Näin siis puolirombilla, mutta oletan että sama pätee aroantenniinkin. Vastus ei ole mitenkään tarkka mitoitukseltaan ja käytännössä taitaa tuon esitetyn induktanssittomuusvaatimuksen kanssa olla vähän niin ja näin. Itse olen käyttänyt päätevastuksena ajovalopolttimoa sekä verkkomuuntajan käämitystä. Molemmilla olen saavuttanut halutun pääkeilan sekä takakeilaminimit takaviistoon sivuille. Keiloista. Pääkeiloja on "aroantennilola" kaksi vaakapolaroitua, mutta puolirombilla yksi pystypolaroitu pääkeila. Kokeilujeni mukaan tuo polarisaatio tosin kippaa kuvatulla tapaa ilman päätevastustakin, mutta suuntaavuuden vuoksi sitä olisi hyvä käyttää.
80 m
JESSE-FIN
Vauhti päällä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JESSE-FIN »

Pitkälangan valmistaja on ainakin Cojot.
OH2BIX / Vinkuheinä / 56FIN93 / WWS#93
Maas DX-5000 V5 Wilson 1000 & Magnetic Loop Antenna 22-31 Mhz & ANT129 22-30 Mhz
Vastaa Viestiin