Etäkuunteluaseman käynnistys ja käyttö

Mitä ny sattuu radiooren kans tartteen
M.S
Vauhti päällä

Re: Etäkuunteluaseman käynnistys

Viesti Kirjoittaja M.S »

Openwrt on avoin firmware, joka asentuu monenlaisiin reitittimiin, näihin saa asenneltua sitten palveluita, mm. se dyndns clientti löytyy. Vaatii tietysti tiettyä perehtymistä, että saa homman pelaamaan.

http://wiki.openwrt.org/doc/howto/ddns.client
Rick
Addikti

Re: Etäkuunteluaseman käynnistys ja käyttö

Viesti Kirjoittaja Rick »

M.S kirjoitti: Vaatii tietysti tiettyä perehtymistä, että saa homman pelaamaan.
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/ddns.client
Juu tosiaan vaatisi perehtymistä jota en ainakaan minä viitsi toistaiseksi tehdä.

Mutta nyt olen päivittänyt vanhan pöytäkoneen ja laitoin biosista käynnistymään kun virtaa tulee, kuten aiemmissa viesteissä vihjattiin, ja toki tiesin tuon mahdollisuuden jo ennestäänkin, mutta läppäristä sitä ei löytynyt. Eli GSM pistorasia pitäisi vielä hankkia, sitten esim. Teamviewer ohjelmalla pitäisi homma alkaa onnistua. Kiitos kirjoittajille vihjeistä.

Lisäksi pitäisi rakentaa netin kautta toimiva antenninvaihtorelesysteemi. Myös antennit maihin kytkevät releet pitäisi olla jonkinlaisena pienenä ukkossuojana. Onkos noista relesysteemeistä kokemuksia?
Ainakin Denkovin releitä on käytetty:
https://www.denkovi.com/product/44/usb- ... ation.html
Kuitenkin on tullut tietoon että jos signaali on kierrätetty tällaisen kautta niin tulee häiriöitä, pitäisi olla vielä erilliset antennireleet.
Koaksiaalireleet tuntuvat melko kalliilta, mutta voisiko tilalla käyttää tavallisia releitä, tuleeko liikaa epäsovitusta ja vaimennusta kuuntelukäytössä?

Rick
Viimeksi muokannut Rick, 15.6.2014 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Matti
Addikti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Rick kirjoitti:voisiko tilalla käyttää tavallisia releitä, tuleeko liikaa epäsovitusta ja vaimennusta kuuntelukäytössä?
Tavalliset releet pitäisi toimia HF:llä ihan hyvin. Mulla on lähetin /vastaanotin vaihtimena normaali Hellan 12v vaihtorele. HF-rigiin vaihdoin bandireleet ja ne oli tavallisia Omronin kortille juotettavia, siis alunperinkin.
Mutta kannattaa valita sellaiset, joissa kärki on "itsepuhdistuva", niin ei pääse syntymään hapettumaa kärkiin.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
Rick
Addikti

Matti kirjoitti:Tavalliset releet pitäisi toimia HF:llä ihan hyvin. Mulla on lähetin /vastaanotin vaihtimena normaali Hellan 12v vaihtorele. HF-rigiin vaihdoin bandireleet ja ne oli tavallisia Omronin kortille juotettavia, siis alunperinkin.
Mutta kannattaa valita sellaiset, joissa kärki on "itsepuhdistuva", niin ei pääse syntymään hapettumaa kärkiin.
Tuo on hyvä tieto, eli tällaisiako: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481949/K ... -30A-Hella
http://www.clasohlson.com/fi/Rele/Pr506568000

Miten tunnistaa "itsepuhdistuva" kärkisen releen? Olisko joku esimerkki?
Matti
Addikti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Jep samanlainen Hella, mutta vaihtorele mulla on T/R käytössä. Toimii hyvin, mutta tarpeettoman järeä RX käyttöön.
Tuo Omron on varmaan ihan hyvä rele. Vastaavia, mutta edullisempia itämaiden releitä löytynee esim. Partcolta tai SP elektroniikalta.

Tuo kärkien itsepuhdistuvuus on näköjään vaikeampi juttu.
Yhtäkkiä en löytänyt "self-cleaning" tai "wiping contact" hehkutusta minkään releen datalehdiltä. Lukuunottamatta joitain isompia automaatio releitä.
Periaate on kuitenkin se, että rele pyhkäisee kärkiä aina muuttaessaan asentoaan, sehän pitää kontaktit puhtaana.
Olin kuitenkin ymmärtänyt, että tätä toimintaa olisi myös pienemmissä releissä?
Luultavasti tavallinen (ei puhdistava) rele toimii sisätiloissa pitkään ilman, että syntyy vaimennusta aiheuttavaa hapettumaa kärkiin.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
linkoville
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja linkoville »

suosittelen kaikkeen etäohjaukseen arduino megaa ja ethernet shieldiä 35€ ja sitten 8 releen kortit 6€ kpl ... itsellä ham remote asema jossa ardu käskee releillä auton vaihtavia releitä joista rakennettu antennin vaihto rele....... team wiewer toimii mokkulan yli mutta perus iipeen yli ohjaaminen ei yleensä onnaa mokkulalla kun mokkula on reitityksen takana ja ei pysty rustaa eli ei auta vaikka saa mokkulan iipeen niin silti ei pääse ulkoa sisään päin ...

ps. oma kokoonpano
-HRD
-vanha 800MHz 256mb läppäri
-IPSound
-Arduino 3 antennia kohinasalvan kääntö stepperillä ja päävirta rigiin
woody

Viesti Kirjoittaja woody »

Saunalahden 3g mokkulasta saa natin pois kun,
oma saunalahden -asetuksista ottaa käyttöön internet4 yhteyden. Ei kuitenkaan mahdollista 4g mokkulalla. Palvelu on maksuton.
Saunalahdella ei ole myöskään latausmäärän rajoitusta, toisin kuin eräillä operaattoreilla. :D
Rick
Addikti

woody kirjoitti:Saunalahden 3g mokkulasta saa natin pois kun,
Tarvitseeko nat laittaa pois jos käyttää TeamVieweriä? Linkoville mainitsi että toimii mokkulan yli.

Tuo Linkovillen mainitsema Arduino systeemi olisi varmaan hyvä, mutta saattaisi vaatia "nörttiyttä" enemmän kuin minulla on, tai ehkä mulla vaan rimakauhua kun en tunne Arduinoa sen enempää 8)
woody

Viesti Kirjoittaja woody »

Ei ole valitettavasti TeamViewerista ja Arduinosta kokemuksia. Itselläkin tietsikka jutut vasta aloittelu vaiheessa.
Mie en tiijä mistää mittää. :)
linkoville
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja linkoville »

TW osaa kulkea mokkuloiden läpi ilman rustaamista ... ja arduinoa pystyy käyttää TW:een läpi kun käytää nettiselainainta TW:een läpi

arduinoon voin jakaa valmista koodia jonka olen soveltanut omaan käyttöön ominaisuudet
-3 antennia
-antennin tunaus 400ms ja 1000ms
-power
-kohinasalvan kääntö stepperillä

Kuva

koodin tunkeminen onnistuu helposti ja kytkennät todella helppoja kun ottaa arduinoon tarkotettuja relekortteja jotka maksaa 6€kpl 8 vaihtavaa relettä optoerotuksella 10A 250V(äläkkä koita mun luvalla)
sekä valmiita johtoja 1eurolla sekä stepperi 2€
Vastaa Viestiin