Tarttis apua mua fiksummilta
Tarttis apua mua fiksummilta
Moro, mulla on Uniden EZI33xlt plus bearcat ja siihen ostin paremman antennin ja nyt sillonkun ei kuulu radiosta mitään niin kuuluu sitä suhinaa välissä , ja oon kuullu että se squelch jotenkin liittyy sen suhinan poistoon mutta oon sitä koittanu säätää mutta ei vaikuta mitenkään. Joten kaikki apu tervetullutta!
Re: Tarttis apua mua fiksummilta
Squelch:lla säädetään raja, jota voimakkaammat signaalit kuuluvat radiosta.
Squelch rajan alle jäävät signaalit eivät kuulu.
Squelch kuuluu säätää niin, että pohjakohina juuri ja juuri lakkaa kuulumasta.
Silloin kaikki kohinan yläpuolelle nousevat signaalit kuuluvat.
(Jos Squelch on säädetty liian ylös, niin myös haluttuja signaaleita jää kuulumattomiin)
Kun kuunneltava signaali on heikko, eli noin samaa voimakkuutta pohjakohinan kanssa, squelch säätöä voi avata niin, että kohina ja signaali kummatkin kuuluvat.
Jos kuuntelupaikassa on erittäin kova pohjakohina, voi olla että kaikki signaalit jäävät kohinan alapuolelle.
Voi olla myös niin, että kohina on niin voimakas, että squelch säätö ei riitä sitä poistamaan.
Näitä epätavallisen kovia kohinoita / rutinoita kutsutaan radio häiriöiksi.
Jotta radio scannaa muistikanavia, se vaatii squelch säädön niin, että pohjakohina ei kuuluu.
scannaus pysähtyy aina, kun squelch avautuu, eli radiosta alkaa kuulua jotain (signaalia, kohinaa, rutinaa tms.)
Squelch rajan alle jäävät signaalit eivät kuulu.
Squelch kuuluu säätää niin, että pohjakohina juuri ja juuri lakkaa kuulumasta.
Silloin kaikki kohinan yläpuolelle nousevat signaalit kuuluvat.
(Jos Squelch on säädetty liian ylös, niin myös haluttuja signaaleita jää kuulumattomiin)
Kun kuunneltava signaali on heikko, eli noin samaa voimakkuutta pohjakohinan kanssa, squelch säätöä voi avata niin, että kohina ja signaali kummatkin kuuluvat.
Jos kuuntelupaikassa on erittäin kova pohjakohina, voi olla että kaikki signaalit jäävät kohinan alapuolelle.
Voi olla myös niin, että kohina on niin voimakas, että squelch säätö ei riitä sitä poistamaan.
Näitä epätavallisen kovia kohinoita / rutinoita kutsutaan radio häiriöiksi.
Jotta radio scannaa muistikanavia, se vaatii squelch säädön niin, että pohjakohina ei kuuluu.
scannaus pysähtyy aina, kun squelch avautuu, eli radiosta alkaa kuulua jotain (signaalia, kohinaa, rutinaa tms.)
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
Lainataanpas tätä ketjua kun otsikko vaikuttaisi olevan aika osuva.
Tuli hankittua skanneri noin 25 vuoden tauon jälkeen. Kylläpä silloin aikanaan olikin kuunneltavaa aivan eri tavalla. Laitteeksi tuli Ubc125xlt. No alkuinnostuksen myötä hommasin Moonraker MRW-118 ilmailuantennin, MRW-710 antennin sekä Moonraker scanking vertical antennin. Nuo laitteeseen tulevat antennit paransivat kuuntelua. Molemmilla kuuluu jollain lailla esim. Rengonharjun ATIS 124.800MHz. No sitten kahdeksan metrin korkeudessa olevalla tukiasema-antennilla ei kuulu pihaustakaan. Samaten seinäjoen 70cm toistin tulee "patukka-antenneihin" about täysiä(5/5) mutta tukiasema-antennilla vain 2/5. Miten tämä on mahdollista? Onko tässä nyt mulla käynyt joku perustavaa laatua oleva amatöörimoka vai mikä juttu? Kaapelina 15m RG58 valmiskaapeli. Kaapelin mittasin eli ei ainakaan poikki ole. Onko tuo kaapeli nyt vääränlainen tai liian pitkä tjms?
Tuli hankittua skanneri noin 25 vuoden tauon jälkeen. Kylläpä silloin aikanaan olikin kuunneltavaa aivan eri tavalla. Laitteeksi tuli Ubc125xlt. No alkuinnostuksen myötä hommasin Moonraker MRW-118 ilmailuantennin, MRW-710 antennin sekä Moonraker scanking vertical antennin. Nuo laitteeseen tulevat antennit paransivat kuuntelua. Molemmilla kuuluu jollain lailla esim. Rengonharjun ATIS 124.800MHz. No sitten kahdeksan metrin korkeudessa olevalla tukiasema-antennilla ei kuulu pihaustakaan. Samaten seinäjoen 70cm toistin tulee "patukka-antenneihin" about täysiä(5/5) mutta tukiasema-antennilla vain 2/5. Miten tämä on mahdollista? Onko tässä nyt mulla käynyt joku perustavaa laatua oleva amatöörimoka vai mikä juttu? Kaapelina 15m RG58 valmiskaapeli. Kaapelin mittasin eli ei ainakaan poikki ole. Onko tuo kaapeli nyt vääränlainen tai liian pitkä tjms?
Onko se "tukiasema-antenni" siis tuo scanking? Se lienee surkein mahdollinen "laajakaista"-antenni markkinoilla, ei kuuntele juuri mitään taajuutta hyvin. Jos pitää pärjätä yhdellä antennilla laajalle taajuusalueelle niin ainoa järkevä kompromissi on Discone, ja mahdollisimman isona mallina (jos haluaa kuulla ilmailubandinkin tai sen alle), esim rötöxiltä Diamond-kopio (ilmeisesti kopio koska ei mainita Diamondia, omat kokemukset perustuvat alkuperäiseen joka on modattu lähetyskelpoiseksi RHa68 vaihtamassa pystypiiska).
Joo katolla on juuri tuo Scanking. Onko se oikeasti niin huono että kuuntelee 8m korkeudessa huonommin kuin skanneri pikkuantennilla talon sisällä? Meni kyllä rahat hukkaan siinä tapauksessa
No ei nyt toki kallis ollut.
Koita vaihtaa tuon kingin tilalle vaikka metrinen alumiini puikko, voi kuunnella paremmin jos johto ja liittimet on kunnossa.
Kiitos vastauksista. Sain antennin toimimaan. Siinä oli jotain häikkää antennin liittimen kontaktissa. Jos antennin liittimeen ruuvaa loppuun asti kiinni, kontakti katoaa. Kun jättää aavistuksen puolitiehen niin toimii..niin hyvin kun nyt on toimiakseen.
Tuli nyt kuitenkin tilattua Diamond D130 antenni. Saa nähdä onko yhtään parempi.
Tuli nyt kuitenkin tilattua Diamond D130 antenni. Saa nähdä onko yhtään parempi.
Nostetaas ketjua, joko on uudesta antennista kertynyt kokemusta?Jamppe kirjoitti: 5.4.2025 16:17Tuli nyt kuitenkin tilattua Diamond D130 antenni. Saa nähdä onko yhtään parempi.
Onhan se selvästi parempi. Lentokoneet kuuluu ehkä n. 300km säteeltä ja Vaasan ATIS kuuluu ihan ok. Mutta sitten esimerkiksi reilun kilometrin päässä olevan kaupan radioliikenne kuuluu vain yllättävän vähän paremmin verrattuna siihen että talon sisällä on skannerissa piiska kiinni.
LA tai RHA liikennettä ei kyllä kuulu vaikka joskus olen koittanut rinkula aikaan kuulostella. Varmaan pitäisi olla ko. taajuuksille oikea antenni sitten.
Toi antenni (D130) on helpohko modata toimimaan 68:lla (50MHz menetetään, mutta onko sille tarvetta edes?), eli heitetään se orkkis pystytikku veks ja laitetaan metrin mittainen piiska sen tilalle. Tai modataan se orkkistikku ohittamalla kela ja mitoittamalla piiska pidemmäksi. Teetin joskus 3/8"-M6 adaptereita joilla tuohon nokkaan käy tavallinen ajoneuvopiiska.
Saikos kysymyksen alottaja Jansku koskaan kohinasalpaa niin ettei kohinaa kuuluisi?
Etei ollu niin paljon häiriötä ettei vaan kiinni menny...
Etei ollu niin paljon häiriötä ettei vaan kiinni menny...
Liekö identtinen lukuunottamatta tuota pystypiiskaa? Millainenkohan kierre tuon hattumutterin alla on, liekö sama?Kajari kirjoitti: 1.10.2025 20:48 Toi antenni (D130) on helpohko modata toimimaan 68:lla (50MHz menetetään, mutta onko sille tarvetta edes?), eli heitetään se orkkis pystytikku veks ja laitetaan metrin mittainen piiska sen tilalle. Tai modataan se orkkistikku ohittamalla kela ja mitoittamalla piiska pidemmäksi. Teetin joskus 3/8"-M6 adaptereita joilla tuohon nokkaan käy tavallinen ajoneuvopiiska.
https://www.rxtx.fi/paavalikko/scanking ... escription
Viimeksi muokannut Aranka, 19.7.2026 23:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
A-15, Kankaanpää
Tässä pystytikullisessa (heh) versiossa on M8 kierre, mahtaako olla sama tuossakin.
https://www.rxtx.fi/paavalikko/royal-di ... escription
https://www.rxtx.fi/paavalikko/royal-di ... escription
Tilasin kasan eri mittaisia M8 jatkomuttereita, tai no ei ehkä mutteri kun ulkopinta on pyöreä.
Sen kaveriksi M6/M8 pinnapultti niin sai sopivasti M6 kierteisen pystytikun paikoilleen.
Yksi vaihtoehto kierreadapteriksi mopon/prätkän peiliadapteri jossa M6/M8 muutos (kuvassa oikeanpuolimmainen), mutta noista ei oikein tiedä mitä materiaalia/pinnoitusta käytetty niin kannattaa mitata ettei toimi eristeenä.
Sen kaveriksi M6/M8 pinnapultti niin sai sopivasti M6 kierteisen pystytikun paikoilleen.
Yksi vaihtoehto kierreadapteriksi mopon/prätkän peiliadapteri jossa M6/M8 muutos (kuvassa oikeanpuolimmainen), mutta noista ei oikein tiedä mitä materiaalia/pinnoitusta käytetty niin kannattaa mitata ettei toimi eristeenä.
Toimivat hyvin kunhan ovat ruostumatonta tai haponkestävää terästä. Mitään sähkösinkittyä ei tule ulos laittaa, eikä varsinkaan kiinnittää sitä alumiiniin.