Autoradiolle kunnollinen antenni

Tee se itse vermeet, hyvät neuvot, vinkit ja kytkikset kaikenlaiseen rakenteluun ja kokeiluun. Antennit, virtalähteet, virittimet yms..
Sumppi-1

Autoradiolle kunnollinen antenni

Viesti Kirjoittaja Sumppi-1 »

Tulipa viimein valmiiksi projekti, Blaupunkt autoradio kai 60-luvun lopulta jossa kaikki neljä aaltoaluetta. Arvostan just sitä näissä. Kiikariradio on pomminvarma jollei vintage ulkonäkö haittaa (ei minua). Vilkkuvat ledit ja nappuloiden piipitys jäi 80-luvun jonneiluun.

Mukana kulkee siis moniaaltoradio jos huvittaa kuunnella reissussa kuuluisko jotain tavatonta eikä pyydä leipää muina aikoina.

Mutta mikäs vois olla kunnollinen antenni tämmöselle? Radiohommista tiedän että liki koko homma perustuu hyvään antenniin (ja kunnon maadotuksiin). Joku 100-metrinen lanka-antenni ei oikein toimi liikkuvassa autossa ja "roskapönttö"-mallinen discone herättää liikaa tarpeetonta huomiota.
Kulkijapoika
Vauhti päällä

Re: Autoradiolle kunnollinen antenni

Viesti Kirjoittaja Kulkijapoika »

Jos oikein ymmärsit niin haluat kuunnella HF-aluetta ja huomaamattoman antennin. MiniWhip tai jokin muu aktiiviantenni on se mistä lähdetään. Kakki muut ovat kooltaan suuria.
Sumppi-1

Jep tutkin tuota miniwhip hommaa joutessani. Tai sitten on vaan mentävä mitä löytyy ja kuuluu mitä kuuluu, johan lyhyt- ja ula-aaltojen aallonpituudet poikkeaa niin paljon että yhdellä antennilla pitää tehdä kompromisseja joka tapauksessa.
Rick
Addikti

Viesti Kirjoittaja Rick »

Millaisia lienee nämä nykyautojen antennit tekniikaltaan? Ollaan nyt monessa autossa kokeiltu Turun seudulla kuuluvaa ZoomRock asemaa taajuudella 1242kHz, yllättävän hyvin on kuulunut jopa n. 30km päähän. Luulis että nuo hainevät ja esim 20cm piiskat ei toimisi keskiaalloilla, mutta kyllä kuuluu. Vai onko autoihin piilotettu jotain antennisysteemiä keskiaaltoja varten?
Sumppi-1

Mulla on ollu semmonen huju että hyvälaatuinen radio jossa herkkä viritin (esim. juuri vanhan ajan blaukkari) toimii vähintään auttavasti melkein millä vaan, ensi testit vastaanotti minulla jotakin jopa kokonaan ilman yhtään mitään. Toki olen Lahdessa aika korkealla. Joku hainevä varmaan vähintään tyhjää parempi tietty.
Kajari
Addikti

Viesti Kirjoittaja Kajari »

Rick kirjoitti: 16.2.2026 17:28Vai onko autoihin piilotettu jotain antennisysteemiä
Kyllähän monessa autossa on tuuli- tai sivulaseissa antennilankoja, virittimessä on sitten ainakin ulalle diversiteettivastaanotin. Lisäpinta-ala auttaa matalemmillakin taajuuksilla, eikä eri antennielementtejä tarvitsisi edes kytkeä irti toisistaan. Toivottavasti vielä yhdessäkään autossa ei ole pelkkää hainevää radiolle...
pienari
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja pienari »

Nyky hybridid tai sähkö kulkineet on kyllä semmoisia häiriö lähettimiä ettei mitään järkeä
OH6HGW
Addikti

Viesti Kirjoittaja OH6HGW »

Millä taajuudella olet häiriön todennut?
Sumppi-1

Mulla insinöörityö käsitteli emc-mittauksia ja iec-standardien vaatimuksia niin että asiasta voi olla jonkun verran normi kaduntallaajaa enemmän vertaisarvioitua tutkimustietoa. Ylipäätään herkästi reagoin erilaiseen pötypuheeseen jolle ei löydy muuta kuin muiden hölötyksiä lähteeksi mitä sitten pitää jostain syystä levittää edelleen.
Vastaa Viestiin