https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2026/12
"Ehdotetun 341 §:n mukainen kotietsintä, paikanetsintä ja henkilöntarkastus sekä ehdotetun 326 §:n mukainen radiolaitteeseen liittyvä tarkastus ulottuvat kotirauhan suojan piiriin kuuluviin tiloihin. Kotietsintää, paikanetsintää ja henkilöntarkastusta koskevia laajempia valtuuksia on pidetty tarpeellisina siitä syystä, että sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa tarkoitetut teot ovat luonteeltaan sellaisia, että vaikka teon moitittavuus ja näin ollen myös siitä säädetty rangaistus eivät ole korkeita, teoista voi kuitenkin aiheutua laajalle ulottuvia ja vakavia seurauksia. Lakiehdotuksessa voimassa olevan säännöksen listaukseen yleisen kotietsinnän tai paikanetsinnän sekä henkilöntarkastuksen perusteisiin lisätään lainvastaiset radiohäirintään tarkoitetut laitteet, joita ehdotetaan esityksessä kriminolisoitaviksi."
Tuossa laissa on koetettu määritellä jammerit ja määritelmään kuuluu mm. ohjelmistoradiot joihin ladattu ohjelmisto mahdollistaa häirinnän tai käyttäjä ei pysty esittämään hyväksyttävää käyttötarkoitusta sinällään lailliselle laitteelle jolla voisi myös häiritä (esim. sopiva ohjelmisto) .... jos on radioamatöörilupa ja omistaa jonkun rxtx ohjelmistoradion niin riittääkö radioamatöörilupa hyväksyttäväksi syyksi hallussapitää jotain Adalm Plutoa?
Joissakin EU maissa on häirintälähettimet kielletty mutta niissä on myynnissä kuitenkin esim. Adalm Pluto, LilyGO ESP laitteita jne ...
Tuleeko vielä pitkiä oikeusprosesseja (jopa korkeimpaan asti) esim. onko joku laite x sallittu normi kansalaisella jolla on radioamatöörilupa?
"9) pitää hallussaan tai käyttää radiohäirintään tarkoitetuttua laitetta tai tuo maahan radiohäirintään tarkoitetun laitteen ilman 39 a §:ssä tarkoitettua radiolupaa,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, radiolaiterikkomuksesta sakkoon. "
Eli sama jatkossa radiolaitteissa kuin tutkanpaljastimissakin; viranomaisilla on oikeus paikka- ja kotietsintään vaikka normi seuraamus on sakkoa.
Jammerit laittomiksi 1.7.2026
Re: Jammerit laittomiksi 1.7.2026
Kyllähän Aholan aikaankin niitä laajoja paikka- ja kotietsintää tehtiin kun oli La-puhelimessa liikaa kanavia. Meiltäkin lähti parit radiot ja käräjillä isot sakot. Mutta mikä on jammerin määritelmä, melkein minkä tahansa V/UHF-radion saa tänä päivänä tietokoneen jatkoksi ja lähettämään purskeita. Mielenkiintoista...
Tässä on kyllä vaikea paikka lainsäätäjille, ohjelmistoradiot kun mahdollistavat kaikenmoista. Koodinpätkä tekee raudasta laittoman, vai onko se rauta sittenkään laiton, vaan se pelkkä softa? Rajanveto on hankalaa, ja viranomaisilta kyllä vaaditaan järj.. eikun.
Tutkanpaljastimesta joskus kyselin, sehän siis on laiton. Mutta jos minulla sattuu olemaan sat-lautasen mikropää (joka nyt sattuu menemään myös tutka bandille) ja perus skanneri mikä kuuntelee mikropäätä. Kumpikaan ei ole laiton mutta yhdessä tuolla tavalla muodostaa laittoman kokonaisuuden tieliikennealueella.
Nyt siten jos minulla on tietokoneella mittaustarkoituksessa laajan spektrin pyyhkäisyohjelmisto, jolla tutkin vaikka suotimien läpäisykäyriä. Minulla on sitten jonkinlainen mittauslähetin tai U/VHF-radio ja tietysti minulla amatöörinä on linukoitakin. Mikään näistä ei ole jammeri mutta yhteen kytkettynä voidaan jammerina käyttää.
Mielenkiintoinen asia kun kytkettynä varmasti laiton, mutta sitten se "rikoksen valmistelu", onko se missä vaiheessa riittävän vakava vai missä vaiheessa se tapahtuu kun laitteita on.
Nyt siten jos minulla on tietokoneella mittaustarkoituksessa laajan spektrin pyyhkäisyohjelmisto, jolla tutkin vaikka suotimien läpäisykäyriä. Minulla on sitten jonkinlainen mittauslähetin tai U/VHF-radio ja tietysti minulla amatöörinä on linukoitakin. Mikään näistä ei ole jammeri mutta yhteen kytkettynä voidaan jammerina käyttää.
Mielenkiintoinen asia kun kytkettynä varmasti laiton, mutta sitten se "rikoksen valmistelu", onko se missä vaiheessa riittävän vakava vai missä vaiheessa se tapahtuu kun laitteita on.