Signaali generaattori

Mitä ny sattuu radiooren kans tartteen
ooskari
Vauhti päällä

Signaali generaattori

Viesti Kirjoittaja ooskari »

http://viewitem.eim.ebay.fi/NEW-AD9850- ... 28121/item onnistuuko tuolla radion huollot? Lähinnä la-puhelinten.
HAM: OH6GEP LA: Otus
petsku
Vauhti päällä

Re: Signaali generaattori

Viesti Kirjoittaja petsku »

ooskari kirjoitti:http://viewitem.eim.ebay.fi/NEW-AD9850- ... 28121/item onnistuuko tuolla radion huollot? Lähinnä la-puhelinten.
Eipä tuolla oikein onnistu, tuohan on käytännössä vaan säädettävätaajuuksinen sini tai kanttiaallon lähde mistä sitten puuttuu kaikki muu puhelimien huoltoon tarvittava oleellinen :) Jos vaikka kuuntelun säätöä ajatellaan niin signaaligeneraattorista pitäisi löytyä ainakin 1kHz audiosignaali säädettävällä ulostulotasolla, am ja fm modulaatiot säädettävillä mod.tasoilla % ja kHz. Niin tietysti periaatteessa tuo voisi käydä ssb puolelle koska se vaatii vaan siniaallon ilman modulaatiota mutta 1Vpp ulostulotaso on ihan liian kova. 50ohm kuormaan se vastaa 4dBm ja ssb:n säätämiseen olisi hyvä saada geniksestä tyyliin -120dBm. Vaikkapa 0.5uV on -107dBm mikä vastaa 0,0000014Vpp..
ooskari
Vauhti päällä

Kun mulla olis tuossa yks Grant mistä häviää signaali jossain välissä. Oon tehnyt nyt niin, että toisella puhelimella lähetän vieressä ja oskilloskoopilla seurannut missä sinkku menee.
ooskari
Vauhti päällä

Onko petskulla ehdotusta taajuuslaskuriksi? Tuolta Kiinan maalta olen yhtä katsellut.
petsku
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja petsku »

Niin joo vianetsintään tuollainen genis on varmaan ihan näppärä. Mitä taajuuslaskureihin oon tutustunu, ei välttämättä ainoa fakta, mut pari asiaa mitkä kannattaa ottaa huomioon. Eli kannattaa hankkia laskuri missä on ainakin kideuuni, taitaa noissa edullisissa Kiinan laitteissa ollakin. Sitten laskimen on hyvä olla mahdollisimman herkkä sekä nopea, näissä voi sitten halvat uudet olla heikompia...

Hyvä vaihtoehto on joku vanhempi laatulaskuri, HP, Fluke tms. Itse hommasin aikani pähkäiltyä vanhan Fluken. Se tuli kalibrointitodistuksen kanssa, 21c lämpötilassa mitattu mutta koska laitteessa ei ole uunia oli 10mhz taajuus 23c huoneenlämmössä jo 16hz alhaalla. Mutta siinä on liitännät ulkoiselle taajuusreferenssille joten hankin rubidiumstandardin mihin laskuri on lukittu joten voi olla aika vakuuttunut että taajuus on kohdallaan vaikka huoneen lämpö vaihteleekin.

Vanhempia hyviä ja kunnossa olevia laskureita saa melko edullisesti eikä taajuusstandarditkaan ole ebayssä hinnan kiroissa..
Leiffi
Addikti

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Onhan tuosta laitteesta lähtevää signaalia mahdollista vaimentaakkin tarvittavalle tasolle, tosin se vaatii aina lisäkikkailuja eikä ole kätevää..

Mie silti voisin keksiä moiselle kapineelle käyttöä :D
Kuva
sWaltsu
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja sWaltsu »

Eikös tuo puske ulos "siniaallon kaltaista" aaltomuotoa.
Samaa kuraa, kuin halvat inverterit. Eli kanttiaallosta muokattua "pykäläistä siniaaltoa".
Ainakin linkin mukaan.
. . - - . . Radioimista myös vettenpäällä....
MR-P
Addikti

Viesti Kirjoittaja MR-P »

ooskari kirjoitti:ehdotusta taajuuslaskuriksi? Tuolta Kiinan maalta olen yhtä katsellut.
Onkohan sama, mutta: http://viewitem.eim.ebay.fi/VC3165-Prec ... 83134/item
MR-P, OH6V, OH6PV, OH6GZT, Dj GZT. Ham+11m+68+BC.
Ajatuksia, mietteitä ja projekteja radioharrastukseen liittyen: Peten Radioblogi